انفجار درون

پربارترین و بهترین خوشه ها ی گندم به طرف زمین آویزان هستند.

انفجار درون

پربارترین و بهترین خوشه ها ی گندم به طرف زمین آویزان هستند.

گفتگوی ویژه با محمدرضا فروتن‌

گفتگوی ویژه با محمدرضا فروتن‌: در بهار زندگی‌ احساس‌ پیری‌ می‌کنم‌

(محمدرضا فروتن‌) از آن‌ بچه‌های‌ فیلم‌های‌کیمیایی‌ محسوب‌ می‌شود که‌ بعد از(بهروزوثوقی‌) و(فریبرز عرب‌نیا) قابلیت‌ سوپراستارشدن‌ را به‌ نمایش‌ گذاشت‌ و اتفاقا به‌ این‌ مهم‌ هم‌دست‌ یافت‌ تا روی‌ قله‌ شهرت‌ و معروفیت‌ بنشیند،کاری‌ که‌ وثوقی‌ هم‌ در انجام‌ آن‌ موفق‌ بود.

اما فروتن‌ یک‌ نقطه‌ تمایز بزرگ‌ با بسیاری‌ ازبازیگران‌ مطرح‌ سینمایی‌ ایران‌ دارد، گریزان‌بودن‌ و دشمنی‌ با حاشیه‌ها; محمدرضا با کسی‌تعارف‌ ندارد، او حتی‌ جوایز بزرگی‌ مانند سیمرغ‌بلورین‌ جشنواره‌ فجر و تندیس‌ بلورین‌ خانه‌ سینمارا هم‌ شکار کرده‌ تا در ویترین‌ خانه‌اش‌ جای‌خالی‌ افتخارات‌ سینمایی‌ کشورمان‌ به‌ چشم‌ نیاید.
و حال‌ در کوران‌ جشنواره‌ فجری‌ دیگر، به‌ طورحتم‌ فروتن‌ به‌ فکر خیره‌ کردن‌ دوباره‌چشم‌هاست‌. آن‌ هم‌ با دو فیلم‌ به‌ نام‌(به‌آهستگی‌) و(وقتی‌ همه‌ خواب‌ بودند).
(محمدرضا فروتن‌) انسانی‌ است‌ بسیار عاطفی‌،انسانی‌ که‌ دوست‌ ندارد، دل‌ کسی‌ را به‌ درد آورد،درست‌ مانند یک‌ گل‌، یک‌ گل‌ سرخ‌... با وی‌گفتگویی‌ انجام‌ دادیم‌ که‌ به‌ نظرمان‌، بسیار خوب‌ وجذاب‌ از آب‌ درآمد، اما باید گفت‌: فروتن‌ به‌پرسش‌ها بسیار خلاصه‌ پاسخ‌ داد، اماکامل‌، خب‌این‌ هم‌ از هنر اوست‌.
خانواده‌ سبز: در جشنواره‌ امسال‌ چه‌ کارهایی‌دارید؟
فروتن‌: به‌ آهستگی‌ و وقتی‌ همه‌ خواب‌ بودند.
خانواده‌ سبز: پس‌ منتظر درخشش‌ دوباره‌ات‌باشیم‌؟
فروتن‌: بحث‌ را عوض‌ کن‌.
خانواده‌ سبز: سیمرغ‌ و تندیس‌هایت‌ کجاست‌؟
فروتن‌: همسرم‌ گذاشته‌ داخل‌ ویترین‌ منزل‌ و من‌هم‌ خجالت‌ می‌کشم‌ به‌ آنها نگاه‌ کنم‌.
خانواده‌ سبز: چرا؟
فروتن‌: این‌ جوایز چیزی‌ نیست‌ که‌ انسان‌ با آنهابزرگ‌ شود.
خانواده‌ سبز: می‌توانی‌ بهترین‌ فیلمی‌ را که‌ بازی‌کرده‌ای‌، انتخاب‌ کنی‌؟
فروتن‌:(شب‌ یلدا)، این‌ فیلم‌ بهترین‌ فیلمی‌ است‌که‌ تا به‌ حال‌ بازی‌ کرده‌ام‌.

خانواده‌ سبز: و بهترین‌ کارگردانی‌ که‌ با او کارکرده‌ای‌؟
فروتن‌: تو را به‌ خدا دعوا نینداز.
خانواده‌ سبز: بالاخره‌ یک‌ گروهی‌ بوده‌ که‌ از کاربا آنها راضی‌ بوده‌ باشی‌؟
فروتن‌: گروه‌ ساخت‌(زیر پوست‌ شهر) بهترین‌گروهی‌ بود که‌ با آنها کار کردم‌.
خانواده‌ سبز: سال‌ گذشته‌ پر کارترین‌ سال‌حضورت‌ در سینما بود، چون‌ پنج‌ فیلم‌ بازی‌کردی‌، درست‌ است‌؟
فروتن‌: پیشنهادهایی‌ بود که‌ احساس‌ خوبی‌ نسبت‌به‌ آنها داشتم‌.
خانواده‌ سبز: از سال‌ 73 که‌ وارد عرصه‌ بازیگری‌و سینما شدی‌، یک‌سال‌ بیشتر از یک‌ دهه‌می‌گذرد،خسته‌ نشدی‌؟
فروتن‌: در بهار زندگی‌ احساس‌ پیری‌ می‌کنم‌.

خانواده‌ سبز: تا امروز بیش‌ از 23 فیلم‌ بازی‌کردی‌، تقریبا سالی‌ دو فیلم‌.
فروتن‌: فیلم‌های‌ متفاوتی‌ نداشتم‌، اما احساس‌می‌کنم‌ نقش‌هایی‌ بازی‌ کردم‌ که‌ متفاوت‌ بود.
خانواده‌ سبز: کدامیک‌ از نقش‌هایت‌ را بیشتردوست‌ داری‌؟
فروتن‌: از هیچ‌ یک‌ از(فروتن‌)های‌ این‌ فیلم‌هابدم‌ نمی‌آید، اگر فیلمی‌ هم‌ بد بود یا دوستش‌نداشتم‌، اما زحمتم‌ را کشیده‌ام‌.
خانواده‌ سبز: اگر اجازه‌ بدهید، بحث‌ را عوض‌کنیم‌، برای‌ ما بگو متولد چه‌ سالی‌ هستی‌؟
فروتن‌: هفتم‌ دی‌ ماه‌ سال‌ 1347.
خانواده‌ سبز: کجا به‌ دنیا آمدی‌؟
فروتن‌: مسگرآباد تهران‌; تا اوایل‌ کودکی‌ هم‌ درجنوب‌ شهر بودم‌، اما بعد آمدیم‌ شمیران‌.
خانواده‌ سبز: چه‌ کسی‌ اسم‌(محمدرضا) را برایت‌انتخاب‌ کرد؟
فروتن‌: مادرم‌.
خانواده‌ سبز: بیشتر محمد صدایت‌ می‌کنند یا رضا؟
فروتن‌: اسمم‌ را به‌ شکل‌های‌ مختلفی‌ صدامی‌کنند، اما خودم‌ بیشتر(محمدرضا) را دوست‌دارم‌.
خانواده‌ سبز: از دوران‌ کودکی‌ چه‌ خاطره‌ جالبی‌داری‌؟
فروتن‌: هیچ‌ خاطره‌ای‌ ندارم‌، اما تمام‌ لحظاتی‌ راکه‌ با عشق‌ زندگی‌ کردم‌ و به‌ زندگی‌ عشق‌ ورزیدم‌را دوست‌ دارم‌.
خانواده‌ سبز: در کودکی‌ دوست‌ داشتی‌ چه‌ شغلی‌را برای‌ آینده‌ انتخاب‌ کنی‌؟
فروتن‌: استاد دانشگاه‌، مربی‌ حیوانات‌ و پزشک‌.
خانواده‌ سبز: اهل‌ شیطنت‌ هم‌ بودی‌؟
فروتن‌: همه‌ می‌گویند بله‌، ولی‌ خودم‌ می‌گویم‌ نه‌!
خانواده‌ سبز: درسخوان‌ بودی‌؟
فروتن‌: سه‌ سال‌ اول‌ دبیرستان‌ را با تجدیدی‌قبول‌ شدم‌، اما در سال‌ چهارم‌ با معدل‌ 11/66یک‌ ضرب‌ قبول‌ شدم‌.
خانواده‌ سبز: به‌ چه‌ دلیل‌؟
فروتن‌: از رشته‌ علوم‌ تجربی‌ راضی‌ نبودم‌، ادبیات‌را خیلی‌ دوست‌ داشتم‌، اما بعدها فهمیدم‌ باید>هنر) می‌خواندم‌، از درس‌ خواندن‌ در دوران‌دبیرستان‌ لذت‌ نمی‌بردم‌.
خانواده‌ سبز: در دانشگاه‌ هم‌ همین‌طور بود؟
فروتن‌: نه‌، در دانشگاه‌ درسم‌ خیلی‌ خوب‌ بود وجزو شاگردهای‌ درسخوان‌ محسوب‌ می‌شدم‌.
خانواده‌ سبز: در چه‌ رشته‌ایی‌ فارغ‌ التحصیل‌شدی‌؟
فروتن‌. روان‌شناسی‌، به‌ این‌ رشته‌ علاقه‌مند بودم‌،شاید به‌ این‌ دلیل‌ درسم‌ در دانشگاه‌ خوب‌ بود.
خانواده‌ سبز: به‌ چه‌ رشته‌های‌ ورزشی‌ علاقه‌داری‌؟

فروتن‌: شنا، اسکی‌، تنیس‌ روی‌ میز و سوارکاری‌.
خانواده‌ سبز: اهل‌ ورزش‌ هم‌ هستی‌؟
فروتن‌: همین‌ چهاررشته‌ای‌ که‌ دوست‌ دارم‌ را نیزانجام‌ داده‌ام‌.
خانواده‌ سبز: نظرت‌ راجع‌ به‌ فوتبال‌؟
فروتن‌: فکر می‌کنم‌ فوتبال‌ فقط قدرت‌ و تکنیک‌نیست‌، بلکه‌ در آن‌ شانس‌، قسمت‌ و حکمت‌ هم‌دخیل‌ است‌.
خانواده‌ سبز: بهترین‌ و بدترین‌ خاطره‌زندگی‌ات‌؟
فروتن‌: تمام‌ زندگی‌ام‌ را دوست‌ دارم‌، هم‌ خوب‌و هم‌ بد آن‌ را.
خانواده‌ سبز: بهترین‌ لحظه‌ زندگی‌ شما؟
فروتن‌: لحظاتی‌ که‌ احساس‌ کردم‌، معنی‌ اتفاقات‌را فهمیده‌ام‌.
خانواده‌ سبز: و بدترین‌ لحظه‌ها؟
فروتن‌: وقتی‌ از آدم‌هایی‌ که‌ دوست‌شان‌ دارم‌دور بوده‌ام‌.
خانواده‌ سبز: چرا زیاد اهل‌ مد و تیپ‌ نیستی‌؟
فروتن‌: هر روحیه‌ای‌ سلیقه‌ خاص‌ خودش‌ رادارد، لباس‌هایی‌ را می‌پوشم‌ که‌ دوست‌ دارم‌، نه‌چیزهایی‌ که‌ باید بپوشم‌.
خانواده‌ سبز: کم‌ترین‌ مبلغ‌ قراردادی‌ که‌ گرفتی‌؟
فروتن‌: پنجاه‌ هزار تومان‌، سال‌ 73 برای‌ فیلم‌>هدف‌) که‌ اولین‌ کار سینمایی‌ من‌ بود.
خانواده‌ سبز: به‌ چه‌ رنگ‌هایی‌ علاقه‌ داری‌؟
فروتن‌: سفید، آبی‌ و سبز.
خانواده‌ سبز: نظرت‌ پیرامون‌ موسیقی‌؟
فروتن‌: خودم‌ سازی‌ را به‌ صورت‌ جدی‌ دنبال‌نکردم‌، اما با موسیقی‌ زندگی‌ می‌کنم‌ و از آن‌ لذت‌می‌برم‌.
خانواده‌ سبز: شهرت‌؟
فروتن‌: خیلی‌ کوچک‌ است‌.
خانواده‌ سبز: ثروت‌؟
فروتن‌: مثل‌ شهرت‌، اما به‌ آن‌ فکر می‌کنم‌.
خانواده‌ سبز: قدرت‌؟
فروتن‌: یک‌ چیزهایی‌ که‌ دیده‌ نمی‌شود.
خانواده‌ سبز: از چه‌ چیزی‌ در زندگی‌ می‌ترسی‌؟
فروتن‌: از اینکه‌ هنگام‌ مرگ‌ پیش‌ خدای‌ خودم‌شرمنده‌ باشم‌.
خانواده‌ سبز: زیر بنای‌ زندگی‌ شما؟
فروتن‌: دوست‌ داشتم‌ همیشه‌ صادق‌ باشم‌.
خانواده‌ سبز: بازیگری‌ چه‌ چیزی‌ به‌ تو داده‌است‌؟
فروتن‌: به‌ آدم‌ یاد می‌دهد که‌ چه‌ زمان‌هایی‌ یک‌حس‌ درونی‌ را مورد استفاده‌ قرار دهد، تک‌ تک‌معانی‌ و احساسات‌ انسانی‌ را بازیگری‌ به‌ شکل‌عمیق‌ برای‌ تو بازی‌ می‌کند.

خانواده‌ سبز: ازدواج‌ چقدر در زندگی‌ شما تاثیرگذاشت‌؟
فروتن‌: خداوند را به‌ خاطر این‌ اتفاق‌ شکرمی‌کنم‌.
خانواده‌ سبز: رمز موفقیت‌ فروتن‌ اعتقاداتش‌است‌؟
فروتن‌: من‌ هم‌ یکی‌ از گناهکارها هستم‌ و خداونددوست‌ گناهکارها هم‌ هست‌، خودم‌ را هیچ‌می‌دانم‌.
خانواده‌ سبز: نگاهت‌ برایم‌ جالب‌ است‌.
فروتن‌: من‌ یک‌ گذرگاه‌ باریک‌ کوچکم‌، که‌ شایدخداوند با لطف‌ و عنایت‌ خودش‌ اجازه‌ بدهد من‌مختصری‌ به‌ طرفش‌ قدم‌ بردارم‌، اما در وهله‌ اول‌امیدوارم‌ آدم‌ معتقدی‌ باشم‌.
خانواده‌ سبز: خودت‌ محمدرضا فروتن‌ را چگونه‌می‌شناسی‌؟
فروتن‌: یک‌ گردوغباری‌ از این‌ کائنات‌ هستی‌ که‌حکم‌ یک‌ جاروی‌ بزرگ‌ و باور نکردنی‌ را دارد وآمده‌ است‌ درست‌ احساس‌ کند و خودش‌ را به‌جایی‌ که‌ تعلق‌ دارد، نزدیک‌تر کند.
خانواده‌ سبز: با ارزش‌ترین‌ چیزی‌ که‌ در دنیاداری‌؟
فروتن‌: همراهی‌ خدا و نزدیکی‌ به‌ آن‌.
خانواده‌ سبز: در دنیا چه‌ جایی‌ را بیشتر از همه‌دوست‌ داری‌؟
فروتن‌: شمال‌ ایران‌ و دریای‌ خزر.
خانواده‌ سبز: به‌ چه‌ کشورها و شهرهایی‌ در دنیاسفر کرده‌ای‌؟
فروتن‌: انگلیس‌، فرانسه‌، روسیه‌، آرژانتین‌ و یک‌بار هم‌ دبی‌ برای‌ حضور در جشنواره‌.
خانواده‌ سبز: بازیگران‌ ایرانی‌ مورد علاقه‌؟
فروتن‌: بهروز وثوقی‌ و استاد انتظامی‌.
خانواده‌ سبز: و خارجی‌ها؟
فروتن‌: بعضی‌ از کارهای‌ مارلون‌ براندو و برادپیت‌ و به‌ غیر از این‌ها رابرت‌ دنیرو، آل‌ پاچینو،ژان‌ رنو، مریل‌ استریپ‌ و تام‌ هنکس‌.
خانواده‌سبز: فکر می‌کنی‌ الگوی‌ خوبی‌ برای‌جوان‌ها هستی‌؟
فروتن‌: این‌ سئوال‌ را باید جوان‌ها پاسخ‌ دهند، نه‌من‌.
خانواده‌ سبز: اما خیلی‌ها شما را الگوی‌ مناسبی‌می‌دانند؟
فروتن‌: همیشه‌ سعی‌ کرده‌ام‌ با همه‌ چیز واقعی‌ وصادقانه‌ برخورد کنم‌، بزرگ‌ترین‌ و بهترین‌ الگویی‌که‌ برای‌ من‌ وجود دارد، احساسات‌ ناب‌ و قوه‌تمیز و تشخیص‌ تک‌ تک‌ افراد است‌. هر کدام‌ ازآدم‌ها به‌ تنهایی‌ فقط به‌ عنوان‌ یک‌ ایده‌ مطرح‌می‌شوند که‌ نمی‌توانند موثر باشند و هم‌ نه‌، یا اینکه‌می‌توانند خوب‌ باشند یا بد، امیدوارم‌ اگر اثر گذارهستم‌، اثر درستی‌ باشد، موثر و مفید باشم‌، درست‌اثر بگذارم‌ یا حداقل‌ اثر بدی‌ نگذارم‌.

یک‌ جمله‌ با فیلم‌های‌ فروتن‌:
هدف‌: پس‌ با هدف‌ شروع‌ کردم‌.
آخرین‌ بندر: برای‌ مرگ‌، خیلی‌ جوان‌ بودم‌.
فاتح‌: داشتیم‌ می‌رفتیم‌ یک‌ چیزی‌ بشیم‌.
ماه‌ و خورشید: ای‌ داد بیداد.
مرسدس‌: دیگه‌ شروع‌ شد و چه‌ خوب‌ شروع‌ شد.
دو زن‌: ماییم‌ دیگه‌...
فریاد: دوست‌ داشتم‌، فیلم‌ بیشتر دیده‌ می‌شد.
متولد ماه‌ مهر: آغاز یک‌ رفاقت‌.
اعتراض‌: دوستش‌ داشتم‌.
زیر پوست‌ شهر: توی‌ تمام‌ شهر.
شب‌ یلدا: موند که‌ بمونه‌.
رقص‌ با رویا: خبر ندارم‌.
بربادرفته‌: همون‌ بر باد رفته‌.
ملاقات‌ با طوطی‌: متاسفانه‌ این‌ هم‌ واسه‌ خودش‌هست‌.
سربازهای‌ جمعه‌: احساس‌ جوانی‌ در بین‌جوان‌ها.
هشت‌ پا: خدا به‌ خیر کنه‌.
بازنده‌: نه‌ چندان‌ بازنده‌.
باغ‌های‌ کندلوس‌: عالی‌ بود.
مجردها: جاتون‌ خالی‌ خیلی‌ خندیدیم‌.
به‌ آهستگی‌: احتمالا یک‌ فیلم‌ موندگار دیگر.
نوک‌ برج‌: بدتون‌ که‌ نیومد.
خاک‌ سرد: پر از غم‌.
تماشا خانه‌ (سرنخ‌)، پر از هیجان‌زدگی‌ و آرزو.
رومئو و ژولیت‌: نفس‌ نفس‌ زدن‌ کنار هم‌ نفس‌ها.
شاه‌ خاموش‌: فراموش‌ نمی‌کنم‌.

منبع: مجله خانواده سبز ksabz.net

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد