انفجار درون

پربارترین و بهترین خوشه ها ی گندم به طرف زمین آویزان هستند.

انفجار درون

پربارترین و بهترین خوشه ها ی گندم به طرف زمین آویزان هستند.

طراحی داخلی

معماری داخلی

 

سکونت در خانه‌های کوچک ۲

راهبردهای طراحی داخلی در فضاهای کوچک

 

The ِDwelling in Small Apartments 2

The Strategies of Interior Design in Small Spaces 

سیما هاشمی‌نیا 

 

برای حصول چنین نتایجی در طراحی داخلی آپارتمان­ها، روش­های متفاوت و گوناگونی وجود دارند که توسط معماران و طراحان به کار گرفته می­شوند. ما نمونه­های زیادی می­بینیم که در آنها عملکردها در یک فضا با هم ترکیب شده­اند. سیرکولاسیون بین فضاهای داخلی و پیامد آن یعنی پیدایش فضاهای صرفا عبوری به حداقل رسیده­اند، تقسیم­بندی­های داخلی حذف و نور و مصالح شفاف به کار گرفته شده­اند و گاه خالص­ترین ایده­های طراحی با جزئیات کوچک معمارانه همراه شده است. در این میان، اصولی که در طراحی با هدف استفاده بهینه از فضا در نظر گرفته می­شوند، به 5 عنوان زیر تقسیم بندی می شوند:

1ـ مبلمان  کارآمد

2ـ رنگ

3ـ پانل های متحرک

محدودیت­ها

5ـ ایجاد ارتباط بصری با فضای بیرون

که البته این تقسیم­بندی، به معنای نادیده گرفتن سایر دیدگاه­ها نیست.

 

رنگ زرد به دلیل دارا بودن خاصیت گرمی، صمیمیت و درخشش در جهت هماهنگی المان­های معمارانه و مبلمان­

 

1ـ مبلمان کارآمد

همیشه در خانه تعدادی اشیای متحرک وجود دارد: مبلمان، آثار هنری، کلکسیون­ها و سایر وسایل و تجهیزاتی که در خانه استفاده می­شوند. این وسایل معمولا شخصی هستند و گاه افراد به این وسایل، نسبت به خود خانه، احساس تعلق بیشتری می­کنند. این اشیا به خانه شخصیت می­دهند و باعث می­شوند که فضای خانه مقیاسی انسانی پیدا کند. انتخاب نوع و اندازه مبلمان در خانه­های کوچک، عموما بر مبنای کارآمدی، چندعملکردی بودن و همچنین متناسب بودن آنها با فضا از نظر اندازه صورت می­گیرد. در خانه­های کوچک و آپارتمان­ها، عموما به جای استفاده از مبلمان­هایی که بیشتر جنبه تزئینی (بدون عملکرد) دارند و نیز مبلمان­های قدیمی (آنتیک یا عتیقه) و مبلمان­هایی که تنها بخشی از فضا را اشغال می­کنند، مبلمان­هایی که دارای کارایی متناسب با فضا، چند عملکردی و هماهنگ با طرح خانه هستند، به کار گرفته می­شوند. در برخی موارد این مبلمان­ها حتی به صورت اختصاصی نیز طراحی و ساخته می­شوند. قفسه­های کتاب، کابینت­های آشپزخانه، میزهای تاشو و ... از جمله مبلمان­های چندعملکردی هستند که عموما با سایر المان­های موجود در خانه آمیخته و هماهنگ طراحی می­شوند.

 

هویت بخشی به فضا با استفاده از رنگ

 

2ـ رنگ

توجه به این نکته که یک رنگ چگونه می­تواند درک ما را از فرم، ابعاد و کیفیت فضایی داخلی تحت تاثیر قرار دهد نیز حایز اهمیت است. معمولا گفته می­شود که: "رنگ سفید تنها راه حل برای بزرگ­تر نشان دادن فضاهای کوچک است." این عقیده به دنبال استفاده از رنگ­های متنوع در بسیاری از خانه­ها، تا حدودی اعتبار خود را از دست می­دهد. استفاده از سایه روشن­های مختلف در فضا، ضمن متمایز کردن فعالیت­ها، به ایجاد تنوع فضایی نیز کمک می­کند. باید توجه کرد که نقش رنگ­ها در هماهنگی عناصر و المان­های فضا و افزودن گرمی و روشنی به محیط، به صورت طراحی المان­های نورانی مخفی، نورهای رنگی موضعی یا عمومی انکارناپذیر است. به  هر حال استفاده مناسب، بجا و آگاهانه از تاثیرات رنگ­ها در فضا، از مهمترین روش­های موثر در هویت بخشیدن به فضا بدون روی آوردن به تکنیک­های پیچیده و پرهزینه است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد