انفجار درون

پربارترین و بهترین خوشه ها ی گندم به طرف زمین آویزان هستند.

انفجار درون

پربارترین و بهترین خوشه ها ی گندم به طرف زمین آویزان هستند.

طراحی داخلی

معماری داخلی

 

سکونت در خانه‌های کوچک ۱

راهبردهای طراحی داخلی در فضاهای کوچک

 

The ِDwelling in Small Apartments 1

The Strategies of Interior Design in Small Spaces 

سیما هاشمی‌نیا 

 

آنچه که در اولین برخورد با واژه خانه به ذهن انسان خطور می­کند، مکانی است برای سکونت که بخش کوچکی از دنیای بزرگ است، اما اگر در نحوه برخورد خود تغییری ایجاد کنیم و زاویه دید خود را با مردمی که در آن خانه سکونت دارند یا به تعیبری زندگی می­کنند، همراه کنیم، آن­هنگام خواهیم دید که خانه می­تواند تمام دنیای آنها باشد. خانه فضای خواب و استراحت، پوشاک، ماشین، فضای کار، کلکسیون کارهای هنری، حتی خود و بچه­های آنها را در خود جای می­دهد.

البته ممکن است بسته به موقعیت و شرایطی که یک خانه در آن قرار می­گیرد این موارد تغییر کند. خانه ممکن است در قطعه زمینی در جنگل یا در چمنزار واقع شده باشد، می­تواند در یک شهرک یا شهر یا حتی در محدوده­ای خاص در یک ساختمان قرار بگیرد. آنچه که به سکونت در خانه شکل می­دهد حضور ساکنان در آن فضا یا ساختمان جدید است که خود معمولا فضای زندگی موردنظر را با استفاده از رنگ، نور و مبلمان ایجاد می­کنند و به­گونه مطلوب و دلخواه فضا را تغییر می­دهند.

 

طی دهه­های گذشته، شهرها تنها به مکانی برای استقرار خانه­ها تبدیل شده­اند که البته عمدتا به دلایل مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ... با از بین رفتن فضاهای عمومی، هویت و ویژگی متمایزتری به خود گرفته­اند. تراکم در شهرهای بزرگ و تمایل مردم برای داشتن خانه شخصی، باعث پیدایش فضاهایی جدید برای زندگی شده است. این فضاها، همان آپارتمان­های کوچکی است که همانند خانه­های بسیار کوچک، بر سبک زندگی خاص کنونی انسان ها تاثیر گذاشته است.

 

استفاده بهینه از فضا؛ طراحی فضای خواب بالای آشپزخانه

 

 

این سکونتگاه­ها، در ارتباط با سایر عناصر کوچک زندگی معاصر هستند. رایانه، لپ­تاپ، موبایل، ساندویچ و انواع غذاهای حاضری، سیستم­های صوتی و تصویری بسیار پیشرفته و ... همگی تلاشی درجهت صرفه­جویی در زمان هستند. شاید بتوان گفت که استفاده از فن­آوری در طراحی فضاهای کوچک، بهترین پیامد زندگی در شهرهای بزرگ امروزی است.

پیشرفت­های فن­آورانه و تغییرات بسیاری که در زندگی روزمره پیدا شده است، الزاما به تغییرات اساسی در کارآمدی فضای داخلی یک آپارتمان کوچک در مقایسه با یک خانه معمولی تبدیل نشده است. عموما طرح فضای داخلی تا اندازه­ای به همان صورت اولیه باقی مانده­اند. تفاوت اصلی در به کارگیری تدابیری است که معماران و طراحان در جهت استفاده بهینه از فضا و اهمیت دادن به ویژگی­های معمارانه خاص هر خانه به کار می­گیرند. مهمترین ویژگی این آپارتمان­ها، به­کارگیری روش­های خلاقانه در وفق­دادن نیازهای خانه و ساکنان با فضاهای کوچک، بدون از دست دادن کیفیت و آسایش فضایی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد