انفجار درون

پربارترین و بهترین خوشه ها ی گندم به طرف زمین آویزان هستند.

انفجار درون

پربارترین و بهترین خوشه ها ی گندم به طرف زمین آویزان هستند.

طراحی خانه ۳

معماری داخلی

 

سکونت در خانه‌های کوچک ۳

راهبردهای طراحی داخلی در فضاهای کوچک

 

The ِDwelling in Small Apartments 3

The Strategies of Interior Design in Small Spaces 

سیما هاشمی‌نیا 

 

3ـ صفحات متحرک

بی­شک انعطاف­پذیری فضایی از مهمترین ویژگی­های طراحی برای خانه­های کوچک است. یکی از بهترین روش­های رایج دست­یافتن به انعطاف­پذیری، متحرک­کردن دیوارها و جداکننده­های داخلی است. البته این کار، نه فقط به منظور خلق فضایی بزرگ­تر، بلکه فضایی با کارایی بهتر برای تمامی عملکردهای خانه انجام می­شود. به عنوان نمونه می­توان برای تامین فضاهای خصوصی و فراهم کردن آرامش و تفکیک فضا در قسمت­های مختلف، از این المان­های متحرک استفاده کرد. اغلب این جداکننده­ها، پانل­های نوری هستند که روی ریل­ها می­لغزند و به آسانی از طرفی به طرف دیگر حرکت می­کنند. پانل­های متحرک، المان­های مهمی در ترکیب­بندی و طراحی خانه­های کوچک می­توانند باشند.

 

 

ترکیب فضای آشپزخانه با نشیمن به­وسیله درهای کشویی

 

4ـ محدودیت­ها

از روش­های موثر در حل مسئله آرایش فضاهای کوچک، ساده­تر کردن طراحی است. محدودیت در طراحی و دکوراسیون، استراتژی موثری در طراحی پروژه­هایی چون آپارتمان­ها و خانه­های کوچک است. البته برای دستیابی به چنین هدفی، لزوما نمی­بایست به مینی­مالیسم (کمینه­گرایی)، که هم مستلزم صرف وقت و انرژی زیاد در جزئیات و همچنین صرف هزینه بسیار بالایی است، روی آورد. حذف المان­های غیر ضروری در خانه، ایجاد محیطی شفاف (خوانا)، استفاده از خطوط خالص و همچنین دقت در انتخاب مصالح استفاده شده برای فضاهای داخلی، باعث می­شوند تا فضای داخل بزرگ­تر و روشن­تر به نظر برسد.

 

5ـ ایجاد ارتباط بصری با فضای بیرون

احساس گشایش و فراخی در فضاهای کوچک، بیشتر از طریق یک ارتباط عملکردی و بصری دائمی با فضای بیرون خانه امکان­پذیر است. در این نوع خانه­ها، استفاده بهینه از نور طبیعی و تهویه سراسری موجب می­شود فضای بیرونی، بخش جدایی­ناپذیر خانه باشد. روش­های مختلفی برای فراهم کردن امتداد بصری فضا از داخل به خارج وجود دارد. درها و پنجره­ها به عنوان مهم­ترین بازشوها برای ارتباط داخل با طبیعت و محیط بیرون هستند که می­توان از طریق آنها ضمن تهویه فضای داخل، ارتباط بصری با فضای بیرون را نیز برقرار کرد. این عناصر ممکن است کدر یا شفاف، کشویی یا لولایی، بزرگ یا کوچک، ضخیم یا نازک، دعوت کننده یا بازدارنده و در نهایت باشکوه یا ساده باشند.

 

استفاده از بالکن و پنجره­های بزرگ و ایجاد منظره تمام نما از شهر

 

 

در هر حال آنچه که می­بایست فارغ از موارد ذکر شده و موارد دیگر که بسته به شرایط مختلف ایجاد می­شود در نظر گرفت، توجه به مفهوم سکونت، حتی در سکونتگاه­هایی است که تحت عنوان خانه­های کوچک یا آپارتمان­ها از آنها نام می­بریم، چراکه با رشد روزافزون شهرنشینی و پیشرفت­های تکنولوژیک، ناگزیر از پذیرش زندگی در آپارتمان­ها و خانه­های کوچک هستیم و از این­رو طراحی فضاهای داخلی چنین خانه­هایی با رویکردی به مفهوم سکونت و در نظر گرفتن معیارهای آسایش و زندگی، از اولویت برخوردارند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

این یادداشت به همراه دو یادداشت قبلی، در روزنامه همشهری مورخ سه­شنبه 25 مرداد 1384 به چاپ رسیده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد